Mámor Hámorban

Már több éve, L. István szervez mesterséges mászással egybekötött edzéseket, késő ősszel. Futkározás az oroszlánsziklákon fel le. Szigorú edzéstervet követve, súlyokkal, pulzusméréssel. Néhány hétvége után jutalmul elviszi az érdeklődőket, hogy belekóstoljanak az egy fokozattal nehezebb terepbe… Hámorba kaptunk meghívást.

Miskolc-Lillafüred

A hámorokat mindig folyóvíz mellé telepítették (hasonlóan a vízimalomhoz), csak itt egy bütykös tengely segítségével nehéz kalapácsokat mozgattak. Gyakran több kalapács is került egymás mellé, amelyek eltérő pillanatban csaptak le. [wikipedia]

Régen a munka, ma pedig a szórakozás színtere. Ide kaptunk meghívót a hámori mászó klubtól, hogy együtt tölthessünk egy kellemes, koratéli hétvégét a Bükkben.

Kellemes hétvégére indultunk szakadó esőben és sűrű ködben, nem volt túl ígéretes még akkor is, ha mesterséges mászásra indultunk – ehhez ugye nem kötelező a száraz fal. Miskolc felé közelítve az esőt hó váltotta fel és a Hámori tótól sűrű havazás kísért minket a Szentlélek-turistaházhoz. Szobafoglalás és reggeli után összeszedtük a pakkot és elindultunk a havas erdőbe, a Köpüs-kő felé, ahol már sok mászó gyülekezett.

Rövid útmutatás (kb.: Nézzétek! Erre van a fal!), aztán indultak az első partik a különböző nehézségű utakban, a többiek a fal alatt ismerkedtek egymással.

Kettő óra kínlódás után Hímer József, a Hámori Szikla és Jégmászó Sportegyesület vezetője megelégelte a sok bénázást. Felállt a falra, pódiumnak használva azt, és remekbe szabott bemutatót láthattunk a mesterséges mászásról.

Tudtad, hogy trepnivel akár kéz nélkül is lehet mászni? Vagy, hogy a rosszul elhelyezett skyhook a fogadat is kiverheti?

A mesterséges mászás lényege: feljutni a csúcsra, bármilyen eszközzel. Itt az eszköz a hangsúlyos. Nekünk adott volt pl. egy gyakorló sportmászó út, a Krízis. Tanuláshoz ideális távolságokra lévő nittekkel. Két trepni, rengetek expressz.

Expresszekből készítünk egy sling láncot. Beakasztjuk mindkét trepnit az első nittbe. Bele állunk mindkettőbe, felhúzzuk magunkat. A következő nittbe beakasztjuk a sling láncot. Az egyik, mondjuk a bal trepni két foka közé belépünk, felhúzzuk a térdhajlatig, majd beakasztjuk a sling láncba. Kinyújtjuk bal lábunkat. Berakjuk jobb lábunkat a jobb trepnibe, két fok közé, felhúzzuk térhajlatig. Utána a jobb trepnit is beakasztjuk a sling láncba, kicsivel a másik fölé. Az utolsó lépéseket ismételgetve már haladunk is.

Lehetőség van saját köztesek elhelyezésére is. Különböző kampók léteznek, vékony hegyes, vastag éles. A szikla élnek megfelelő méretűt és alakút kell használni. Ügyelni kell arra, hogy a kampó lehetőséghez képest ne billegjen. Egy kampót lefele irányban lehet terhelni, bármilyen más irányba kijön a helyéről, és kész a baj. Az ember elsőre nehezen érez rá, hogy néhány milliméter kő meg egy kis kampó megtartja, de működik. Miután megszoktuk a körülményeket, és bízunk az eszközeinkben, hasonlóan lehet haladni, mint a telenittelt útban. Egyik fontos szabály… ne inogj!

Összességében ideális hely a téli mesterséges mászásra, számos kezdő és haladó út közül választhatunk. Tökéletesen karbantartott nittek. Csak ajánlani tudom.

Este, sötétedés után is lógtak a falon, ki kellet használni e remek lehetőséget. Amikor már ők is megunták, akkor elkezdődött a tábortűz mellett a duhajkodás, rekord mennyiségű itallal, és rekord méretű húsokkal.

Másnap a tanultakat ismételgettük kisebb nagyobb sikerrel.

Este várt négyünket egy különleges dolog. Olyan izgalommal vártuk, mint karácsonykor a pöttyös labdát. Kivételes, szerencsés helyzetbe kerültünk. Magyarország legprofibb mesterséges mászói mutatták meg, hogy mitől is profik Ők. Betekintést nyertünk kis világukba.

Saját, éjjel is kivilágított természetes mászó fal. Nem ecsetelem tovább. Cool … akarom mondani … Dry Tool. Két csákánnyal. Óvatosan belehelyezem a hegyét a falba, meggyőződöm, hogy tart a 3 milliméteres rés, és beleterhelek, és ezt sokszor.